onsdag den 14. oktober 2009

Den seriøse side af opholdet

Selvom denne blog efterlader et 100% tydeligt indtryk af studielivet i Bangkok, som den rene badeferie, kan virkeligheden heldigvis også se anderledes ud - når man vælger at bringe lys over dette. Og det gør jeg tilfældigvis i dette indlæg.

Jeg har fire fag på Mahidol University, CMMU, der kører sideløbende med hinanden. De ligger fire gange om ugen (lørdag, søndag, mandag og tirsdag). Især to af fagene afspejler helt tydeligt MBA-niveauet og gennemsnitsalderen på CMMU, som faktisk er 28 år. Undervisningen er bygget op efter amerikansk læringsmodel og har særligt casestudies og gruppearbejde i fokus. Det vil sige, foruden fire fags undervisning ugentligt, er der også sideløbende gruppearbejde og casestudies samt almindelig forberedelse i pensum.

Her kommer et hurtigt overblik over mine "badeferieaktiviteter" på CMMU, samt en kort vurdering af indhold og personligt udbytte.
  • Management of Innovation beskæftiger sig med Strategic Technology Management, Technology Planning and Roadmapping samt Project Management. Dr. Nathasit Gerdsri (TH) har en Ph.D. i Systems Science/Engineering and Technology Management fra Portland State University (USA), 2004.
    Teknologisk innovation, som sådan, er ikke noget, jeg tidligere har beskæftiget mig meget med og faget er meget inspirerende. Faget er på udpræget MBA niveau og det forventes, at man inddrager personlige erfaringer fra erhvervslivet i undervisningen.

  • Competitive Strategy fokuser på virksomheders competitive advantage, generel strategi bl.a. strategi i krig og global strategy, samt analyse af marked og konkurrenter. Thammasak Setha-udom (TH) er foruden vores underviser, også Manager i Cementhai Chemical, Thailand.
    Competitive strategy har jeg måske beskæftiget mig med tidligere, men tilgangen til strategi gennem fx krigsstrategi samt et forløb, der næsten udelukkende er fokuseret på detaljerede casestudies, giver mig ny viden efter hver time. Adjan Thammasak er udfordrende i sin praktiske tilgang og holder et højt praktisk niveau, der gør faget ultra relevant og interessant.

  • International Business Management behandler globale problemstillinger i relation til fx verdenshandel, det globale økonomiske og politiske miljø samt organiseringen af den internationale virksomhed. Fagets hæfter således international organisationsteori og strategi fast i en kompleks sammenhæng af vigtige eksterne faktorer, som virksomheder oftest sjældent har magt over. James Sullivan (CAN) har bygget faget er op om casestudies og behandler emnerne gennem reelle eksempler, der diskuteres og belyses fra flere vinkler.
    Jeg har ikke tidligere beskæftiget mig med nationaløkonomi eller staters politiske og juridiske indflydelse på international handel, men virksomheders globale kontekst er uhyre interessant, når den belyses fra andre vinkler end gennem "traditionelle" mikroøkonomiske briller.

  • Cross-cultural Management er mit tungeste fag på CMMU rent teoretisk. Det er det også næsten nød til at være, for at give modvægt til det bløde, "hippie"-image, som kultur, kommunikation og religion i erhvervsmæssig kontekst ofte kæmper imod. Dr. Astrid Kainzbauer (A) har en Ph.D i International Business ved Vienna University of Economics and Business Administration, Østrig, har udgivet en række artikler om cross-cultural management, og er desuden udvekslingsprogrammernes koordinator og hovedansvarlige.
    Faget er hyper-relevant og aktuelt, da det inddrager min og mine thailandsk, franske, belgiske og japanske medstuderendes egne baggrunde i undervisningen. Adjan Astrid's undervisning giver mig ikke blot indsigt i cross-cultural management, men også i Thailand's kultur, skikke og traditioner her og nu. Faget har vist sig at være uundværligt for mit ophold i Thailand.
Muligvis går store dele af pensum igen fra tidligere semestre på CBS, men da undervisningsformen er anderledes, underviserne er anderledes og konteksten til faget er anderledes, byder indholdet alligevel på mængder af ny læring. Dertil byder projekt- og gruppearbejdet med fire forskellige grupper af thailandske studerende også på mange nye erfaringer med bl.a. samarbejde, kommunikation og kulturel forståelse.

Så hvis min "badeferie" til Thailands palmeøer skal vurderes efter det gak og gøgl, Jungle-Julia og Butterfly skriver herinde på bloggen, så synes jeg da nok, at dette indlæg er af stærk nødvendighed :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar